Prázdniny 2016 – rodinná dovolená I – Novohradské hory

1. den – příjezdový den

Cesta byla nekonečná! Dálnice naproti nám stála, na okresce jsme kvůli bouračky museli čekat a navigace nás do kempu hnala oklikou. Nakonec se však povedlo a jsme tady. Chatka v 5 odpoledne není přichystaná, ale po chvíli dostáváme klíče. Idylu ruší zaparkované auto přímo pod okny a hučící hnízdo ve střeše chatky. Cestou jsme jacísi ucabrtaní, na večeři dojídáme rizoto, které jsme si přivezli. J. ožije a po pár kolech žolíku nás přemluví na pingpong. Pořád tu ale létá otravný hmyz a kouše. Od rybníků tu však jde chlad – jsme v části Veveří Nových Hradů. Nástěnka autokempu říká, že ve městě je kovář a výstava starého života, dále nabízí půjčovnu raftů, kánoí a kol. Před spaním nám tatínek předčítá Neználka.

2. den – 15 km

Rodiče, zvyklí brzy vstávat do práce, vyrazí na procházku k rybníku a ještě, když se vrátí, J. spí. Opožděně tedy snídáme a vyrážíme směr Nové Hrady, kam to máme asi 3 km – zde jdeme další 1 km okolo místní cukrárny, před kterou se suší dvě konve od mléka. Na zdejší zmrzlinu máme zálusk! V kopci se pasou kozy a jako na povel se hrnou k J., stejně jako dříve na trase malá selátka.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-1

Terčino údolí má asi 7 km – vyznačuje se bílými mostky a zahradními lavečkami. Na naučných cedulích čteme o pokrokovosti hraběnky Terezie.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-2

Po smrti manžela se uchýlila do Modrého domu, u kterého vystavěla 10m vodopád, na který poskytuje výhled Toniččina chýše (dle její služebné) a z druhé strany je Rybářská chalupa. Tyto dvě budovy již nestojí vůbec a Modrý dům smetla voda a stojí zde ruiny.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-3

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-4

Celé údolí je plné luk. Za vodopádem se trasa stáčí do lesa, kde čteme naučné cedule o loukách, znovu vidíme Václavovy lázně, tzv. Lázničky, věnované památce Tereziina otce.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-5

Procházíme okolo starého velkého dubu a na další naučné ceduli čteme, že v minulosti tu bylo Terezou vybudované arboretum a skleníky. Celý park byl důmyslně vystavěn, aby z jednotlivých laviček byly průhledy na květinové záhony. Předposlední zastávka je u Cuknštejnské tvrzi, která zde ale stála už dříve, ale za hraběnky to bylo pouze jako hosp. stavení. Poslední zastávka byla u Švýcarského domu, který byl osázen květinami a sloužil synovci Jiřímu, dnes slouží k rekreaci Junákům. Stoupáme zpět do města kopcem, kozy nás opět zdraví, a posilujeme se zmrzlinou.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-6

Opravdu má certifikát biomléka a za 20 korun můžete ochutnat výtečné netradiční příchutě, jako my: čokoláda, borůvka, ořech s pendrekem a mák s povidly.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-7

Již nás dohání únava a tatínka záda, tak šlapeme pomaleji zpět do kempu. Ale je to téměř rovina. Zastavujeme se letmo u borůvkových polí a maminka vzdychá nad houbami, které míjí. J. je nejí, ale rád sbírá, a tak maminku po chvíli s plnou náručí dohání! Podušené na vodě se solí tvoří chutnou část večeře. Po ní kluci hrají pingpong, maminka se učí na státnice a já čtu. Dáme pár kol žolíka a já se již těším na usínání u Neználka.

3. den – 16 km

Dnes jsme vyrazili do Rakouska – po překročení hranice jsme našli plno borůvčí. Po asi 1 km, kdy jsem prodělala panický záchvat ze 3 setkání se slepýši, jsme zakotvili, protože před nekonečnem borůvek nebylo úniku. Dokonce pár keříků s obzvlášť velkými bylo na pahorku, tak nebylo potřeba ani čupnout. Stačilo se sklonit a trhat. Rychle jsme dopili 1l láhev a netrvalo dlouho, byla plná borůvek a naše nejen ruce dočista fialové.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-8

Byl čas doopravdy vyrazit na výlet, který začínal prudkým stoupáním, až jsme se po dalších 2 km dostali na vrchol 874 m n. m. – hora Touhy (Mandelstain), ze které je výhled do rozlehlých českých koutů.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-9

Poobědvali jsme, užívali si, že cestou sem nikoho nepotkali a po stoupáku pořádně vydechli. Nyní nás čekalo asi 6 km jen z kopce. Na krátkém úseku jsme potkávali mnoho cyklistů a turistů, ale od parkoviště byly lesy opět naše.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-10

Vchod na stezku na horu z parkoviště, kam jsem z české strany sešli.

A to tak moc, že bylo nutností cestu neustále kontrolovat přes GPS, protože značek, a občas ani cest, nebylo.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-11

Hledej Berry! Neuvěříš, ale stojí na turistické trase!

Po obzvláště zapeklitém úseku jsme se rozhodli malý kousek zkrátit klasickou pěšinou, která naši trasu, jež opět vedla kdovíkam, křižovala. Sešli jsme do typické rakouské vesnice, kus šli po silnici mezi poli a pak naše trasa vedla opět do lesa.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-12

A opět byla nutností GPS, protože značky ani pěšiny nebylo! Konečně jsme dorazili na počátek okruhu, kde jsme opět se usadili v borůvčí a trhali do poloviny 2l lahve. Jsa nasyceni jsme se již známou pěšinou vydali do kempu. Po trojitém setkání s tím samým cyklistou jsme se zapovídali s jeho rodinou o místech na výlety a zjistili, že jsme ze stejného kempu. Po příchodu jsme ještě rychle jeli nakoupit nezbytnosti a maminka připravila večeři. Rýžovou kaši s borůvkami! A protože J. na kaše není, dal si pouze jogurt s lupínky a borůvkami. MŇAM! Při Neználkovi usínáme. (Ale tatínek ho předčítá náramně!)

4. den – 12,4 km

J. je unavený a dlouho spí. Sem tam potkáváme včerejší sousedy a prohodíme pár slov. Po vydatné snídani přejíždíme autem do Hojné Vody, odkud jdeme po červené značce na Vysoký. Mě se ze stoupání mlží brýle, tatínek komentuje, že je to kamzičí stezka. Jakési kozí bobky už na ní našel. Jdeme okolo stráně, na které řádil hurikán vše je popadané a až když se ohlížím zpět, vidím ceduli VSTUP ZAKÁZÁN.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-13

Předbíháme tři německé turistky a před vrcholem se rozbíhám a s kloboukem v ruce poskočím před cedulníkem s hlasitým JUCHŮ! Rodiče padají smíchy do mdlob. Dosáhli jsme nejvyššího vrcholu S části Novohradských hor. Po chvíli přichází i 3 turistky (rodiče spekulují, zda nejsou povzbuzeny mým zvoláním) a rukama nohama (dobře, německy, ale já jim nerozumím) mě prosí, abych je vyfotila.

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-14

Čeká nás cesta dolů, která již tolik není lemovaná krásným mechem obrostlými skalami. Spadne pár kapek a my se rozhodujeme, zda odbočíme na prales Hojná Voda. Chceme splnit denní plán a i když hřmí, neprší tolik. Tedy, jde se 3km kolečko, kde se samotným pralesem jde asi pouze 300 m. Jsme lehce zklamaní. Jdeme po asfaltové cestě lemované svodidly. A to je ta neporušená příroda?

prazdniny 2016 - rodinna dovolena I-15

Když jdeme okruhem zpět, již zcela prší. Lemujeme hranici a při cestě zpět na červenou značku jdeme ještě k hraničnímu přechodu s historickým hraničním kamenem, pastí na tanky a historickým povídáním. Už se těšíme do tepla. Vracíme se 1 km a ještě 3 km dolů po červené trase, na které je cyklotrasa. Ke konci přestává pršet, ale my jsme mokří (bundám je v chatce blaze). Unaveně sedáme do auta, v kempu kupujeme žetonky na teplou vodu a jdeme se zahřát. Je nám blaze. A tak jedeme do Třeboně na ryby! V Rožmberské baště si dáváme rybí polévku a já kapří špíz s hruškou v černé omáčce. To je taková dobrota! Zpět k autu chceme běžet, ale plná bříška nám to nedovolují. Ale už naštěstí nezmokneme tolik 😉 Soused v kempu prohazuje, že pořád někam jezdíme. Když mu však říkáme důvod, se smíchem říká, že to pak jo 🙂 Tak už jen vyčistit zuby a do spalova! Zítra totiž přejíždíme jinam, máme zaplaceno. Ještě Neználek – jsme v napětí, co bude po balónové havárii…

5. den – 6 km; den přejezdů

Ráno balíme a po snídani vyklízíme chatku, loučíme se nadobro se sousedy a na takovou rozlučku jdeme sbírat do Rakouska borůvky. Stanovíme si 1 h, za kterou nasbíráme přes 3 l opravdu velkých plodů a vracíme se do kempu. Všímáme si zeleně fosforeskujících (díky mechu) stromů, pracujících mravenců, já zobu pár malin a čteme ceduli o neexistující vesnici. Nasedáme do auta a dáváme zastávku v Nových Hradech, kde se účastníme prohlídky kovárny. Ta je s přestávkou stále funkční po staletí a do nedávna se tam i stále bydlelo. Viděli jsme ukování pamětní mince a hřebíku, v ohradě kozla Matěje a začalo jemně pršet. Chtěli jsme se rozloučit makovou zmrzlinou, ale umíchané byly jen ovocné. Tak jsme zkusili broskvovou, pistáciovou a stracciatellovou; J. si dal v jiné cukrárně točenou vanilka-pařížský krém. Za deště jsme vyjeli. Ještě jsme zastavili na velký nákup v Českých Budějovicích a pokračovali na Šumavu. Jeli jsme na ubytování, kde jsme byli loni. Tentokrát jsme si v areálu KOKY v Šimanově pronajali chatku pro 4 osoby. Stejnou jako ve Veveří, ale malinko užší. Ještě jsme poprosili o lednici a vařič na chatku a jali se vybalovat. Roztřídit 2 přepravky a tašku jídla, povléct postele, rozmyslet umístění tašek a navečeřet se. Dali jsme si unavení jen chléb s paštikou. Vystříkali jsme si také boty deodoračním sprejem. Akorát J. to použil jako impregnaci, protože ho „to nenapadlo“. Hurá – Neználek se probouzí u Malenek…

4 komentáře u „Prázdniny 2016 – rodinná dovolená I – Novohradské hory

1. Obdivuju jaké máte v rodině krásné vztahy. Možná se mi to jen zdá, ale ze všech článků to na mě tak působí. Je to moc hezký.

• Děkujeme! Myslím, že nás rodiče velmi dobře vychovávají. A tak se jim to vrací. Koloběhy. Desatero. A věc, kterou už několik měsíců promýšlím do dalšího článku 🙂